مدیر حوزههای علمیه کشور با اشاره به اینکه کمیتههایی تشکیل شود که نیازهای متناسب با آموزش و پرورش را در زمینه علوم انسانی شناسایی کند فرمودند: آموزش و پرورش نیازهای خود را بیان کند و حوزه نیز تلاش میکند با تشکیل کمیتهای از صاحب نظران، به بررسی این مسائل بپردازند.
حضرت آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری «دامت برکاته» شامگاه پنجشنبه در دیدار با معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به نگاههای مختلف که نسبت به کتب درسی حوزه وجود دارد، اظهار داشتند: رهبری از منظر دیگری به این کتب نگاه میکنند و معتقد هستند، بخاطر شرایطی که امروز حوزههای علمیه دارد و نیازهایی که احساس میشود بهتر است طلاب این دانش و معلومات را در فرصت زمانی کوتاهتری تعلیم بگیرند.
ایشان با بیان اینکه برای تغییر کتب درسی حوزه نیاز به کمیتهای است که قلم و نگاهی ژرف داشته باشند تصریح کردند: آموزش و پرورش نیز به تغییرات کتب درسی میپردازد و در این زمینه گامهای خوبی برداشته شده است که مایه امیدواری حوزویان میباشد.
مدیر حوزههای علمیه کشور افزودند: دانش آموزان فقط در دوره مدرسه و دانشگاه است که با مسائل اعتقادی و معارفی آشنا میشوند و به همین دلیل باید نسبت به ارائه محتوای معارف دینی دقت داشت. نویسندگان تألیف کتب دینی درسی، دوره فشرده معارف اعتقادی را به صورت تدریجی به دانش آموزان بیاموزند و از پایههای ابتدایی سیر معارف آغاز شود.
معاون جامعه مدرسین افزودند: حتی مباحث مربوط به وقف به گونهای بیان شود که با نگاه وقف آشنا شود.
آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به اینکه در دورهای مباحث دینی به صورت سخت و پیچیده در کتب دینی ارائه شد، ابراز داشتند: سختی و پیچیدگی مباحث دینی جاذبه بین کتاب و دانش آموز را از بین برد و کلاس دینی ساعت خوشایندی برای دانش آموز نبود.
عضو خبرگان رهبری افزودند: نیازی نبود که از اصطلاحات سنگین فلسفی برای دانش آموز استفاده کنیم و باید مباحث دینی را با بیان نرم و روشن ارائه داد.
ایشان در ادامه با بیان اینکه نسبت به تصاویر کتب درسی دقت داشته باشید، ابراز داشتند: از هنر خوب نویسندگی و طراحیهای لازم در پدید آوردن آثار به خوبی استفاده کنید تا دانش آموزان به مطالعه بیشتر تشویق شوند.
مدیر حوزههای علمیه کشور با اشاره به اینکه گاهی زحمات بسیاری برای تألیف کتب صورت میگیرد، اما توجه نداریم که چه کسی میخواهد آن را تدریس کند، فرمودند: تربیت معلم در زمینه تدریس بسیار مهم تر از مسئله تألیف است و دغدغه بعد از چاپ و انتشار کتب را داشته باشید که آیا معلم از خمیرمایه علمی مناسب برای تدریس کتب برخوردار است یا خیر.