خطبه نماز جمعه قم مورخه 89/04/18

 

بسمه تعالی

مشروح خطبه‏ های نماز جمعه

حضرت آیت الله حسینی بوشهری

مورخ 89/04/18                                                     خطبه شماره 12

 

 

خطبه اول

أعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله نحمده و نستعینه و نستغفره و نَستهدیه و نؤمن به و نَتوکلُ علیه وَ نعوذ بالله مِن شرور انفُسنا و مِن سیئاتِ اعمالِنا وَ نَشهدُ ان لا اله الا الله وحده لا شریکَ لَه و نُصلی و نُسلمُ علی حبیبه و نجیبه و خیرَته فی خلقه حافظ سرِهِ و مُبلغ رسالاته بشیر ِ نِعمَته و نبیرِ نقبَته سیدنا وَ نبینا حَبیب اله العالَمین اَبِی القاسِم مُحمَد وَ علی آلهِ الطیبینَ الطاهِرینَ المعصومینَ المکرمینَ الهداة المَهدیین .

عبادالله اوصیکم و نفسی بتقوی الله

«أُوصِيكُمْ بِتَقْوَى اللَّهِ الَّذِي أَعْذَرَ بِمَا أَنْذَرَ وَ احْتَجَّ بِمَا نَهَجَ وَ حَذَّرَكُمْ عَدُوّاً نَفَذَ فِي الصُّدُورِ  خَفِيّاً وَ نَفَثَ فِي الْآذَانِ نَجِيّاً»[1]. بندگان خدا ، خودم و شما را به تقوای الهی سفارش می‎کنم. خدایی که با ترساندن مکرر شما عذر را بر شما بست و با دلیل و برهان روشن حجت را بر شما تمام کرد و شما را پرهیز داد از شر شیطانی که به صورت پنهانی در سینه‎ها راه پیدا می‎کند و اهسته در گوش‎ها راز می‎گوید. امیدوارم خدای بزرگ به ما عنایت کند بتوانیم مشمول لطف خداوندی باشیم و در سرتاسر زندگی‌مان با رعایت تقوای الهی به وظیفه‎ی بندگی‎مان به نحو شایسته‎ای عمل کنیم.

در خطبه اول بر اساس روال معمول ما، که اشاره داشتیم به سیره نورانی نبی گرامی اسلام خاتم انبیاء محمد مصطفی و اهل بیت عصمت و طهارت. از آنجا که در آستانه مبعث پیامبر اکرم(ص) قرار داریم، اجازه می‎خواهم در خطبه‎ی اول پیرامون بعثت، فلسفه‎ی بعثت، اهداف بعثت، ره آورد بعثت با شما عزیزان نمازگزار سخن بگویم. همگان می‎دانیم بر اساس روایت مشهور روز بیست و هفتم ماه رجب فرشته‎ی وحی، امین خداوند، جبرییل علیه صلوة وَ السَلام بر نبی گرامی اسلام نازل می‎شود و به پیامبر خطاب می‎کند: «اقْرَأْ» و پیامبر می‎پرسد چه بخوانم. او شروع می‎کند به خواندن آیات اول سوره علق: «بسم الله الرحمن الرحیم - اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ - خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ - اقْرَأْ وَ رَبُّكَ الْأَكْرَمُ-  الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ - عَلَّمَ الْإِنْسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ »[2]. این آغاز پیام خداوند هست به رسولش و به پیامبرش ، یعنی آغاز یک حرکت بزرگ، یک بعثت بزرگ، یک رسالت سنگین که متوجه خاتم انبیاء می‎شود. منتهی مراتب هر رخدادی که در جهان به وقوع می‎پیوندد شاید جز اولین پرسش‎هایی که درباره آن رخداد مطرح می‎شود این است که فلسفه پیدایش این رویداد و این رخداد چیست؟ در رابطه با بعثت انبیاء عموماً و بعثت نبی اکرم خصوصاً یکی از پرسش‎هایی که مطرح می‎شود این است که اساساً فلسفه بعثت انبیاء الهی چیست؟ چرا انبیاء الهی مبعوث شدند؟ مگر اساسا ًبشر نیاز داشت که 124 هزار پیامبر مبعوث شوند و برای بشر از جانب پروردگار عالم پیام‎رسانی کنند؟ حقیقت امر این است که خداوند متعال در نفس آدمی نیازها و غرائز گوناگونی قرار داده است که این غرائز باید راه درست و صحیح هدایت را پیدا کنند، گرچه خداوند وسیله‎ای به نام عقل و به تعبیر زیبای روایات ما به عنوان حجت باطن برای هدایت انسان قرار داده است تا حق را از باطل و سره را از ناصره تشخیص دهد، انسان در باتلاق‎ها گرفتار نیاید اما حقیقت امر این است که همانگونه که همگان می‎دانیم عقل آدمی مصون از خطا و اشتباه نیست. این گونه نیست که بشود زمام امور را به دست عقل سپرد و مطمئن به هدایت و رستگاری در پرتو عقل به تنهایی بود، گرچه عقل عهده‎دار هدایت انسان هست به عنوان نقش یک هدایت باطنی. خدای متعال عقل را کافی نمی‎بیند، لذا هدایت دیگری و هادیان دیگری در اختیار انسان قرار می‎دهد که انسان را به سر منزل مقصود برسانند. گاهی ارائه طریق و گاهی ایصال به مطلوب می‎کنند تا بشر راه را به درستی پیدا کند و آن هادیان که از عقل برترند و بالاترند و مصون از خطایند و برخوردار از عصمتند پیامبران بزرگ الهی‎اند. این فلسفه بعثت است که بشر نیاز دارد به هدایت، به خاطر ان نیازهایی که دارد، به خاطر آن غرائزی که دارد عقل به تنهایی کارساز نیست به شرطی که تقویت شود عقل به هدایت ظاهری و آن توسط انبیای بزرگ الهی است، لذا می‎بینیم خدای متعال در رابطه با پیامبر گرامی اسلام از واژه منت استفاده می‎کند. «لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ إِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلاَلٍ مُبِينٍ»[3]  سوالی که در اینجا مطرح می‎شود این است که خداوند برای بعثت پیامبر بر مردمان و مومنان منت می‌گذارد؟! شاید واژه منت به نظر عده‎ای واژه‎ی مناسبی نباشد، اما این به خاطر آن است که با دقت به معنای منت نگاه نکردن، منت به معنای نعمت سنگین و نعمت بزرگ و باعظمت است. بر اساس یکی از معانی منت و خداوند چون نعمت بزرگی را به بشریت عرضه می‎کند و به خصوص از مومنان یاد می‎کند که مومنان قدر شناس بهتر این نعمت بزرگ خداوندی هستند، لذا واژه منت استفاده می‎کند. مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ. خدا منت می‎گذارد بر مومنان. این یک جاست که خداوند از واژه‎ی منت استفاده می‎کند به عنوان یک نعمت بزرگ . در جای دیگر قرآن هم به خاطر اعطای نعمت دیگری که آن هم نعمت بزرگی است از واژه منت استفاده می‎کند. «بَلِ اللَّهُ يَمُنُّ عَلَيْكُمْ أَنْ هَدَاكُمْ لِلْإِيمَانِ»[4]. نعمت اصل اسلام و ارزانی داشتن اسلام برای بشری این ارزش را دارد که خداوند از آن به عنوان منت بزرگ و نعمت بزرگ یاد کند و در جای سوم که از واژه منت استفاده می‎کند خدای متعال مربوط به آنجایی است که مربوط به مولود امم هست که چشم همه ما به جمال آن عزیز روشن شود. «وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ »[5] ما می‏خواهیم منت بگذاریم. یعنی نعمتی بزرگ به بشریت عرضه کنیم و آن هم با ظهور حضرت بقیة الله العظم روحی و ارواح العالمینَ لتراب مقدمه الفداء تحقق پیدا خواهد کرد. پس نعمت اسلام، نعمت وجود پیامبر در پرتو بعثت و نعمت ظهور حضرت بقیة الله. اینها نعمت‎های بزرگ خداوندی‎ هستند. اکنون که روشن شد فلسفه بعثت و این که جای آن را دارد که خداوند به عنوان نعمت بزرگ از آن یاد کند سوال این است که ره آورد بعثت چیست؟ در پرتو بعثت چه اتفاقاتی رخ داد؟ چه مسائلی در جامعه آن روز پدید آمد و وعده‎ی چه مسائلی داده شد که به عنوان ره آورد بعثت بتوانیم از آن یاد کنیم و سخن بگوییم. اولین نکته‎ای که می‎شود مطرح کرد این است که همانگونه که قرآن اشاره می‎کند در جای جای تعبیرات قرآن و آن این است که پلیدی‎ها، زشتی‏ها، پلشتی‏ها از زندگی و جان ادمیان رخت بر بندد. شرایط قبل از بعثت را همگان ملاحظه فرموده‏اید. شرایط جهل، شرایط خوی درندگی در انسان‏ها به اوج رسیده است. فرزندان خود را زنده به گور می‎کنند. شخصی به نام قیس بن عاصم خدمت پیغمبر می‏رسد و می‏گوید من با دست خودم سیزده دخترم را زنده به گور کردم و پیغمبر می‏فرماید: «مَن لا يَرحَم لا يُرحَم وَ مَن لا يَغفِر لا يُغفَر لَهُ» [6]. کسی که رحم نکند مورد ترحم واقع نمی‎شود. این فضای زشت دوران قبل از بعثت است. پیامبر آمده تا فضای جامعه را اصلاح کند ، شرایط جامعه را دگرگون کند، تحولی بنیادین در فکر و فرهنگ جامعه ایجاد کند. «وَ يُزَكِّيكُمْ وَ يُعَلِّمُكُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ» [7]. تزکیه کند این اخلاق فاسده‎ای که ایجاد شده در جامعه آن روز، رفع اختلاف کند در جامعه. این کشش‎ها، این به هم تاختن‎ها، این حریم یکدیگر را رعایت نکردن‎ها، این سوژه به دست دشمن دادن‎ها از جامعه اسلامی رخت بر بندد. «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً وَ لاَ تَفَرَّقُوا وَ اذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ»[8]. به یکدیگر رحم نمی‎کردند، غارتگری، تجاوز به یکدیگر، حرمت شکنی‎ها تو فضای ان روز ، اساساً انسان به عنوان انسان مطرح نبود . برقراری قسط و عدل و داد در فضای جامعه« لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَ أَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَ الْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ »[9]به گونه‎ای بشر را تربیت کنند که خود انسانها به سراغ عدالت بروند و عدالت تو جامعه‎شان حکمفرما بشود. اینها ره آوردهای اصلی بعثت است. عبادت و بندگی خدا. «وَ لَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ »[10]. از طاغوت روی برگردانند و به سوی ذات پاک الهی مردم روی بیاورند . اینها دستاوردها و رهاوردهای کمی نیست. اتمام حجت بشود که فردای قیامت جامعه نگوید چرا کسی نیامد برای هدایت ما وَ مَا كُنَّا مُعَذِّبِينَ حَتَّى نَبْعَثَ رَسُولاً»[11] ما کسی را بی‎جهت ، بدون اینکه حجت را بر او تمام کنیم عذاب نمی‎کنیم. بنابراین اگر بخواهیم یک جمع‎بندی کوتاهی داشته باشم و ره‎اوردهای بعثت را براتون بیان کنم این است که بعثت همه پیامبران عموماً و بعثت پیامبر اکرم خصوصاً موهبتی است که از ره‎آورد آن جانها از پلیدی ها نجات پیدا می‎کند و با تربیت نفوس در پرتو تعلیم کتاب آسمانی و اسرار و معارف دینی، قسط و عدل در جامعه انسانی حاکم می‎شود و اختلافات که سرمنشأ آن جهل، سرمنشا ان نادانی، سرمنشأ آن دنیا پرستی و هوای نفسانی است از جامعه رخت بر بندد و در نتیجه آدمی به عروج عبودیت نائل شود و بدین ترتیب حجت بر مومن و کافر تمام شود. این ره‌آورد زیبای بعثت پیامبران الهی است. لذا وظیفه امروز به عنوان کسانی که پیام بعثت به آنها رسیده وظیفه امروز ما این است گویندگان ما، فرهنگیان ما، نخبگان جامعه ما ، همه‏ی اینها در جهت رشد اخلاقیات تلاش بکنند. این گونه نباشد که در مقام سخن گفتن از اخلاق سخن بگوییم و در مقام عمل کمیت‎مان لنگ باشد. این گونه نباشیم. هم به زیبایی از اخلاق سخن بگوییم و هم مردم در رفتارمان اخلاق را مشاهده کنند . ما حقیقتاً در پرتو بعثتی که نقش آن عبارت است از برافراشته شدن پرچم علم و معرفت بود. در جامعه‎مان برای گسترش علم و معرفت تلاش کنیم. بعثتی که پرچم رحمت را به دست گرفته است. وَ مَا أَرْسَلْنَاكَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ»[12] این پرچم بلند بعثت است. پرچم رحمت. وَ ما اَرسَلناکَ الی رَحمَةً للعالَمین. درجامعه‎  با یکدیگر با محبت و رحمت برخورد کنیم. این پرچم برافراشته شده‎ی بعثت است. پرچم برافراشته شد‎ی دیگر بعثت که باید به آن نگاه کنیم این است که پیام بعثت مربوط به همه بشریت است. إِنْ هُوَ إِلاَّ ذِكْرٌ لِلْعَالَمِينَ[13]. مربوط به یک جامعه خاص نیست بلکه مربوط به همه جوامع هست و من کوتاه کنم سخن را در این بخش . اگر در یک جمله بخواهید اهمیت بعثت را بیان کنید و برای دیگران بازگو کنید، شاید بتوانم این سخن را مطرح کنم که بعثت حادثه‎ای است که باید با اصل خلقت انسان ان را مقایسه کرد ، یعنی اصل خلقت انسان یک نقطه عطف در تاریخ زندگی انسانهاست و مسئله‎ی بعثت که این موجود کمال پیدا کند، حادثه‎ی دیگری است که در رابطه با زندگی آدمیان مطرح می‌شود.

دعای پایانی خطبه اول

 اللهم الغفر للمومنین وَ المومنات وَ المسلمین وَ المسلمات الاحیاء منهم بالاموات تابنا هم بینَهَم و بینَ بالخیرات. ربنا آتنا فی الدنیا الحسنة وَ فی الاخرة الحسنه وقنا عذاب النار.

پروردگارا به مقربان درگاهت تو را سوگند می‎دهیم ما را با اهداف و ره‎آوردهای بعثت آشنا بگردان. پروردگارا رهبر فقید انقلابمان را با رسول الله محشور بگردان. به رهبر فرزانه انقلاب ما توفیق و طول عمر با برکت مرحمت بفرما. به مراجع بزرگوار ما عزت، سلامت مرحمت بفرما. به خدمتگزاران کشور ما عزت کرامت بفرما. به مسافرین اسلام سلامت عنایت فرما. به نمازگزاران ما حسن عاقبت مرحمت فرما. به خانواده‎های مکرم شهدا صبر و اجر عنایت بفرما. توطئه‎های دشمنانمان به خودشان برگردان. در فرج مولایمان، آقایمان، صاحب اصلی‎مان حضرت بقیة الله الاعظم تعجیل بفرما.

انّ احسن الحدیث وَ ابلغ موعظه کتابُ الله العزیز.

اعوذ بالله مِنَ الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

اِنا اَعطیناکَ الکوثر، فَصَل لِربک وَالنحَر، اَن شانئک هُوَ الابتر.

صدق الله العلی العظیم.

خطبه دوم

اعوذ بالله مِنَ الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

«الحمد لله رب العالمین، بارئ الخلائق اجمعین، بائث الانبیاء والمُرسلین، ثم الصّلوة والسلام علی سیدنا و نبینا حبیب إله العالمین ابالقاسم مُحمد وَ علی آله الطاهرین، اللهم صل و سلم علی سیدنا امیر المؤمنین علی بن ابی طالب علیه افضل صلوة المصلین و علی فاطمة الزهرا سیدة نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی، علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علیٍ و علی بن محمد و الحسن بن علی و الخَلفِ القائم المهدی، حججک علی عبادک، و امناءک فی بلادک بهم نتولی و من اعدائهم، نتبرّاَ الی یوم القیامه»

عباد الله اوصیکم وَ نفسی بتقوی الله.

بندگان خدا خودم و شما را به تقوی الهی سفارش می‎کنم زیرا رسول گرامی اسلام فرمود: «أَكْثَرُ مَا تَلِجُ بِهِ أُمَّتِيَ الْجَنَّةَ تَقْوَى اللَّهِ وَ حُسْنُ الْخُلُق»[14]امت من بیشتر به سبب دو چیز وارد بهشت می‎شوند. یکی مراعات تقوی و دیگری داشتن حسن خلق. حقیقتاً توجه به تقوی در زندگی انسان را شایسته ورود به بهشت می‎کند. کسانی که در این دنیا سرمست مال و هوای نفس هستند و به حلال و حرام الهی توجه نکنند فردای قیامت نباید طلبکارانه برخورد کنند، زیرا بهشت را به بها می‎دهند نه به بهانه.

در خطبه دوم طبق معمول به یک سری مناسبت‎ها و بیان نکاتی می‎پردازم و اشاره می‎کنم. مناسبت اول برادران و خواهران، روزهای پایانی ماه رجب است. امروز روز بیست و ششم ، چند روز دیگر به این ماه پربرکت باقی نمانده است. از پشت این تریبون تاکنون یکی دو نوبت اشاره کرده‎ام به ماه رجب، به فضائل ماه رجب. امسال خوشبختانه در ایام بیض جوانان ما، پیرمردان ما، بزرگسالان ما، مردان و زنان مومن و متدین ما برای ابراز ارادت و بندگی به مساجد رفتند. عرض ادب کردند. غرق در دعا و مناجات و راز و نیاز بودند. خیلی عجیب است، دشمن در فکر فرو می‎رود. در کنار این همه تلاش دشمن برای کم رونق ساختن بازار دین، می‎بینیم باز این بازار دین گرم است و مشتریان این بازار مرتب در این بازار رفت و آمد می‎کنند و توجه به خداوند روز به روز در میان اقشار مختلف ما رو به تزاید است. گرچه نباید از تلاش‎های دشمن هم در این عرصه غافل بمانیم که غافل نمی‎مانیم. امشب هم برادران و خواهران صمیمانه عرض می‏کنم می‎دانید چه شبی است؟ شب بیست و هفتم رجب، شب مبعث. امام جواد (ع)جمله‎ای فرمودند که سعی کنیم همگان به آن عمل کنیم. فرمود در ماه رجب شبی است که از تمام آنچه خورشید بر آن می‏تابد برتر و بالاتر است و فرمود آن شب شبِ بیست و هفتم ماه رجب شبی است که در آن رسول نازنین اسلام خاتم انبیاء محمد مصطفی به رسالت رسیدند. و بعد فرمود: شیعیان ما هر کس در این شب، یعنی امشب عبادتی و عملی را انجام دهد پاداش آن اندازه 60 سال خواهد بود. از آن حضرت سوال کردند که چه عملی برتر و بالاتر است به نماز توصیه کردند، به دعا توصیه کردند، به کتب ادعیه امشب مراجعه کنید، به گوشه‏ی خلوتی چه در این جایگاه مقدس و چه در منزل و بعد فرمود هر حاجتی دارید بعد از این نمازها و دعاها از خدا بخواهید. امیدوارم از برکات امشب و فردا که روز مبعث است اعمالی که وارد شده، نمازهایی که وارد شده، دعاهایی که وارد شده همگان بتوانبم بهره‎مند باشیم. ماه رجب تمام می‎شود ولی مگر در رحمت الهی به روی ما بسته می‎شود. ماه شعبان خواهد امد و ماه شعبان علاوه بر مناسبت‏های مهمی که دارد ، میلاد با سعادت سالار شهیدان وجود مقدس ابی عبداله الحسین، میلاد با سعادت قمر بنی هاشم، میلاد با سعادت موعود امم حضرت بقیة الله الاعظم، که همه این مناسبت‎‌ها را من محضر شما ارادتمندان اهل بیت صمیمانه و متواضعانه تبریک عرض می‎کنم و مجال پرداختن به همه آن چه که می‎طلبد یک گوینده بیان کند ندارم و از این جهت عذر می‎خواهم، ماه شعبان، ماه رسول الله است و خیلی جالبه شب اول ماه شعبان موقعی که پیغمبر هلال ماه شعبان را می‎دیدند می‎فرمود: منادی در شهر مدینه ندا کند. ندا چیست؟ می‎فرمود: ندا کنید که این ماه، ماه من است وخدا رحمت کند کسی را که در این ماه یاری کند مرا. چگونه یاری کنند تو را یا رسول الله؟ روزه گرفتن در ماه شعبان. لذا استغفار وارد شده، صدقه وارد شده، نماز و دعا و زیارات در این ماه وارد شده است. امروز هم که در محضر شما هستیم، روز بیست و ششم ماه رجب روز وفات ابوطالب است. مومن قریش، حامی پیغمبر، زعیم مکه، عموی پیغمبر و والد مکرم امیر المومنان علی علیه صلوة و السلام. من همین جا از مراجع بزرگوار تقلید انصافاً تشکر می‎کنم . با بیاناتی که در طول این چند سال اخیر دادند. دست اندرکاران مربوط به بزرگداشت ابوطالب از آنها هم تشکر می‎کنم. این شخصیت را از نو باید شناخت. متأسفانه در تاریخ ابوطالب مورد ظلم قرار گرفته، نمی‏دانم رمز و راز این ظلم به ابوطالب چیست؟ شاید اهل دقت و تحقیق بدانند که می‎دانند چرا به ابوطالب این همه ظلم روا داشته شده شده است؟ امیدوارم که نسل جوان ما ، شخصیت ابوطالب را، عظمت ابوطالب را، حمایت بی چون و چرای ابوطالب را از پیغمبر از لا به لای تاریخ بیشتر بشناسند.

مناسبت دیگر همزمان با ولادت سالار شهیدان در جمهوری اسلامی ما این روز به عنوان روز پاسدار نامگذاری شده، من به پاسداران عزیز هم خسته نباشید عرض می‎کنم . آفرین بر تلاش سخت کوشانه شما در طول تاریخ انقلاب. زیبا آمدید ، زیبا درخشیدید، صحنه جنگ را خوب اداره کردید در کنار ارتش قهرمانمان. صحنه‏های مختلف را خوب اداره کردید. اگر پای سازندگی مطرح شد شما خوب به میدان آمدید. اگر مشکل تهدید کننده‎ای در نظام جمهوری اسلامی شد شما به میدان آمدید و به عنوان یاور صدیق رهبر عزیز انقلاب خوش درخشیدید. تقاضای من این است که از حسین بن علی که روز میلاد او روز پاسدار است، این روز الهام بگیریم اخلاص حسین بن علی، موقع شناسی حسین بن علی و اعتماد به خدا و توکل به خدا را از حسین بن علی در جای جای زندگیتان الهام بگیرید و این روز عزیز را به شما تبریک عرض می‏کنم.

مناسبت بعد به تناسب ماه‏های شمسی روز دوازدهم تیر سال 1367 بود. حادثه‎ی سنگینی اتفاق افتاد، بیش از 290 نفر بر اثر سقوط هواپیما پرپر شدند از مسافران و خدمه‏ی هواپیما به وسیله‎ی ناو زینسنس ایالات متحده امریکا. انتظار این بود که عذرخواهی کنند که عذرخواهی نکردند و به فرمانده ناو مدال شجاعت دادند. من این حادثه را به بازماندگان این عزیزان شهیدمان صمیمانه تسلیت عرض می‏کنم. دیروز هم که سالروز شهادت امام کاظم علیه صلوة و السلام بود دیدید که تعدادی از ارادتمندان حضرت موسی کاظم به شهادت رسیدند. این حوادثی که در عراق اتفاق می‏افتد دو بعد دارد: یک بعد اظهار ارادت مردمی با نیت پاک و خالص نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت است. هر نوع خطری را به جان می‏خرند و عاشقانه عرض ادب می‏کنند به محضر امامان و بعد دیگر جنایتی است که از سوی آمریکا و جنایت کاران اتفاق می‏افتد که این روز‎ها از آستین تکفیری‏ها این تجاوز بیرون می‎آید و مردم را به خاک و خون می‎کشند. هیچ پرسیده‎اید چرا این همه جنایت؟ چرا این همه قساوت؟ چرا امریکایی که اشغال‎کننده حاک عراق هست امنیت انجا را تامین نمی‏کند؟ می‏دانید این رفت و آمدهای مشکوک برای چیست و شاید بشود گفت این بمبگذاری‎ها برای چیست؟ برای اینکه در چشم مردم عرق دولت عراق را ناتوان جلوه دهند و به مردم عراق این را القاء کنند که دولتمردان شما نمی‏توانند امنیت شما را تامین کنند پس طبق خواست ما عمل کنید ، لذا هر روز وقفه ایجاد می‏کنند. مشکلی بر مشکلات اضافه می‏کنند تا در نتیجه جامعه عراق و ملت مسلمان عراق نتواند دولت قانونی خودش را تشکیل بدهد.

آخرین نکته‏ای که می‏خواهم در اینجا اشاره کنم و عرایضم را پایان ببخشم ملاقاتی بود که دست اندرکاران صدا و سیما با رهبر فرزانه انقلاب داشتند. هنرمندان، نویسندگان، دست اندرکاران مجموعه‏های فیلم و سریال. خب توجه دارید فیلم و سریال نقش مهمی در فرهنگ‏سازی در جامعه‏ی ما دارد. می‎بینید که گاهی مردم را ساعتها میخ کوب می‏کنند برای دیدن یک فیلم یا یک سریال. بر اساس آماری که به دست آمده در طول سال 33000 ساعت فیلم و سریال از شبکه‏های ملی، شبکه‏های استانی و شبکه‏های برون‏مرزی پخش می‏شود. این ساعتها، ساعتهای کمی نیست! تاثیر‏گذار روی فرهنگ جامعه است. رهبر فرزانه انقلاب در عین حال که فرمودند: صدا و سیما دانشگاه عمومی است و همان سخن امام را تاکید فرمودند به چند نکته کلیدی اشاره کردند که من عرض می‏کنم که خواست شما ملت بزرگوار هم کلمات گهربار مقام معظم رهبری است. فرمود: آن کارهای قوی باید انجام شود اما نباید از خط قرمزهای اخلاقی و دینی عبور کنیم. ما در کنار خدمات خوبی که صدا و سیما انجام می‏دهد، نگرانی مومنین و متدینین را از زبان مقام رهبری بیان کنیم. رهبری فرمود: ترویج ارتباط غلط زن و مرد که این مسئله می‏تواند ارتکاب گناه را عادی‎سازی کند نباید اتفاق بیفتد. این سخن یک خطیب نماز جمعه نیست، این سخن رهبر فرزانه انقلاب است که همه مسائل را به زیبایی رصد می‏کند . ارتباط غلط بین زن و مرد و عادی کردن این صحنه‎ها در درون خانواده‏ها ویرانگر است. در نقدی دلسوزانه فرمودند همه نکات منفی و تاریک جامعه را منتقل نکنید از نکات مثبت جامعه هم بیان کنید. به گونه‏ای فرمودند آن چه که اتفاق می‎افتد غلبه‏ی جریان خیر بر شر باشد نه غلبه‎ی جریان شر بر خیر و در پایان دعا کنم شما را.

دعای پایانی خطبه دوم

پروردگارا ما را مشمول لطف و عنایتت قرار بده. ما را با معیارهای مکتب و شریعت اشنا بگردان. پروردگارا علمای بزرگی که از میان ما رفتند، مرحوم آیت الله علامه سید محمد حسین فضل الله که رهبری به زیبایی از ایشان یاد کردند، سخت کوشی ایشان، خدمات ایشان، همراهی ایشان با مقاومت و با اخلاص عمل کردنشان نسبت به جمهوری اسلامی هم در گفتار و هم در عمل، خدایا ایشان را مشمول رحمتت قرار بده. به رهبر معظم انقلاب اسلامی ما طول عمر با برکت مرحمت بفرما. امام راحل‏مان را مشمول الطاف خاص خودت قرار بده. به مراجع بزرگوار ما این سنگربانان دین و مکتب عزت عنایت بفرما. پروردگارا وحدت، یکپارچگی ، صفا، صمیمت و همدلی را در میان ما نهادینه بگردان. کینه توزی، حریم شکنی، تاخت و تاز به حقوق یکدیگر ، ظلم به یکدیگر را از میان جامعه ما دور بگردان. پروردگارا ملت ما را در مقابل چالش‎های به وجود امده آگاهی عنایت کن. فقر، بیکاری، اقتصاد و مسائلی که گاهی دامن‎گیر جامعه ما می‏شود خدایا جامعه ما را جامعه برخوردار از نعمت‏های بیکران خودت قرار بده. به منتظران ظهور ثبات قدم عنایت فرما. در فرج حضرت بقیة الله تعجیل بفرما.

انّ احسن الحدیث و ابلغ موعظه کتابُ الله العزیز.

اعوذ بالله مِنَ الشیطان الرجیم. بسم الله الرحمن الرحیم. وَالعَصر* اِنَ الانسانَ لَفی خُسر* اِلاالذَّینَ اَمَنوا عَملوالصالحاتِ وَ تواصو بالحَق و تَواصَو بالصَبر*

صَدَق الله العَلی العَظیم.



[1] . نهج البلاغه/78.

[2] . علق/1- 5

[3] . آل عمران/164.

[4] . «يَمُنُّونَ عَلَيْكَ أَنْ أَسْلَمُوا قُلْ لاَ تَمُنُّوا عَلَيَّ إِسْلاَمَكُمْ بَلِ اللَّهُ يَمُنُّ عَلَيْكُمْ أَنْ هَدَاكُمْ لِلْإِيمَانِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ » حجرات/17.

[5] . قصص/5.

[6] . نهج الفصاحه ص745، ح2885

[7] . بقره 151.

[8] . آل عمران/103.

[9] . حدید/25.

[10] . نحل /36.

[11] . اسراء/15.

[12] . انبیاء/107.

[13] . ص/107. تکویر/27.

[14] . كلينى، ابو جعفر، محمد بن يعقوب، الكافي (ط - الإسلامية)، ج‌2، ص: 100 عاملى، حرّ، محمد بن حسن، وسائل الشيعة، ج‌12، ص: 150

Please publish modules in offcanvas position.