بسمه تعالی مشروح خطبه های نماز جمعه حضرت آیت الله حسینی بوشهری مورخ89/02/03 خطبه شماره 8 |
خطبه اول
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله نحمَدُهُ و نستعینه و نستغفره و نَستهدیه وَ نؤمن به و نَتوکلُ علیه وَ نعوذُ بالله مِن شرور انفُسنا و مِن سیئاتِ اعمالنا و نشهدُ ان لا اله الا الله وحده لا شریکَ لَه و نُصلی و نُسلمُ علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سرِهِ و مُبلغ رسالاتِه سیدنا وَ نبینا حَبیب اله العالَمین اَبِی القاسِم مُحمَد وَ علی آلهِ الطیبینَ الطاهِرینَ المعصومینَ المکرمینَ الهداة المَهدیین.
اوصیکم عباد الله بتقوی الله
قالَ الحکیم فی کتابِهِ الکریم: « فَمَنِ اتَّقَى وَ أَصْلَحَ فَلاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لاَ هُمْ يَحْزَنُونَ ».[1] بندگان خدا خودم و شما را به تقوی الهی سفارش میکنم. زیرا خداوند متعال در قران کریم چنین فرموده است: کسانی که تقوی پیشه میکنند و در مقام اصلاح خود بر میآیند خوف و حُزنی بر آنها وارد نمیشود و حقیقتاً بایستی باید به این جمله اعتراف کنیم و بیان کنیم که خدای بزرگ فرصتهای طلایی در اختیار ما بندگانش قرار داده است. این همه پیامبران الهی ، این همه اولیای الهی آمدهاند تا ما را از خواب غفلت بیدار کنند. آمدهاند تا به ما انسانها نهیب بزنند و این نکته را یادآوری کنند که این راهی را که شما در پیش گرفتهاید مسیر مسیرِ درستی نیست، تا دیر نشده برگردید. در مقام اصلاح خود برآیید . پیامبران آمدهاند به ما گفتهاند نسبت به گذشتههایتان خداوند آمرزنده است. نسبت به آینده افق روشنی را در نظر بگیرید. آمدهاند به ما هشدار دادهاند که مسیر تعالی، مسیر پاکی ، مسیر دیانت و مسیر خدامحوری و خدا باوری به روی همه شما باز است. نگاهمان را عوض کنیم نسبت به محیط خانوادهمان، نسبت به محیط جامعهمان، نسبت به آداب و معاشرتمان. کاری کنیم که سبقت الله باشد و رنگ خدایی به خود بگیرد.
وعده داده بودیم که در خطبه اول پیرامون سیره نورانی و مبارک رسول گرامی اسلام خاتم انبیاء محمد مصطفی صلوة الله و ائمه علیه و ائمه طاهرین با شما نمازگزاران سخنی داشته باشیم. موضوعی که امروز در نظر گرفتهام که به عنوان راه و رسم رسول گرامی اسلام و اولیای دین هست و به عنوان یک سنت الهی نیز میتواند مطرح باشد موضوع مسئولیتخواهی و مسئولیتپذیری است. این که عرض کردم به عنوان یک سنت الهی است به خاطر این است که خدای متعال بعد از اینکه به بندگان صالحش مسئولیت رسالت و پیامبری را واگذار میکند، خداوند میفرماید این گونه نیست که ما کاری را به عدهای بسپاریم و از آنها مسئولیت نخواهیم. « فلنسئلَنَ الذینَ اُرسِلَ علیهم وَ لَنَسئلَنَ المُرسَلین»[2] ما هم به تودهها و جامعههایی که پیامبران بر آنها مبعوث شدند و فرستاده شدند هم از آنها مسئولیتشان مطالبه میکنیم و هم از پیامبرانی که فرستادهایم «وَ لَنَسئلَنَ المُرسَلین» ما از پیامبرانی که فرستادهایم نیز سوال میکنیم. پیگیرانه میپرسیم که رسالتشان را چگونه انجام دادند. در زیبا سخنی وجود مقدس امیر المومنان علیه صلوة و السلام که در تفسیر نورٌ الثقلین جلد 2 نقل شده، حضرت این جمله را میفرماید: «فَتُقَامُ الرُّسُلُ فَيُسْأَلُونَ عَنْ تَأْدِيَةِ الرِّسَالاتِ الَّتِي حَمَلُوهَا إِلَى أُمَمِهِمْ فَأَخْبَرُوا أَنَّهُمْ قَدْ أَدَّوْا ذَلِكَ إِلَى أُمَمِهِمْ»[3] تعبیر امیرالمومنین این است که آن روز فرستادگان الهی را نگه میدارند و از آنان پرسش میکنند که آیا رسالات خود را نسبت به امتهایشان به درستی انجام دادهاند یا نه؟ که آنان در ادامه روایت هست که آنان در پاسخ میگویند: ما این وظیفه را انجام دادیم. این سوال خداوند و پرسش خداوند به این جهت نیست که نعوذ بالله خداوند از آنچه آنان انجام دادند آگاهی لازم را ندارد، بلکه میخواهد رسولان این حالت مسئولیتپذیری را داشته باشند چون در آیه دیگری سوره اعراف آیه 7 خدای متعال میفرماید: « فَلَنَقُصَّنَّ عَلَيْهِم بِعِلْمٍ وَمَا كُنَّا غَآئِبِينَ». ما با علم و دانش خویش تمام اعمالشان را برای آنها شرح میدهیم زیرا ما هرگز از آنها غائب نبودیم و همه جا با آنها بودیم. اما در عین حال که حقایق بر پروردگار عالم روشن است اما در مقام مسئولیتپذیری به ایشان تفهیم میشود که باید بیان کنند که چه کردهاند و این مسئله مسئولیتپذیری تا آنجاست که خدای متعال با همه عظمتی که برای رسول گرامی اسلام قائل است: «لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ »[4] پیامبر به عنوان الگوست یا در جای دیگر انک وَ إِنَّكَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِيمٍ[5]. اما همین پیغمبر با همه عظمتش که چه قدر از آغاز و انجام قران تمجید میکند ولی در یک جا میبینیم میفرماید: «وَ لَوْ تَقَوَّلَ عَلَيْنَا بَعْضَ الْأَقَاوِيل- َ لأَخَذْنَا مِنْهُ بِالْيَمِينِ- ثُمَّ لَقَطَعْنَا مِنْهُ الْوَتِينَ»[6] اگر پیغمبر بیجا نسبتی به ما بدهد که ما نگفتهایم و در چهارچوبه مسئولیت او نبوده است، به تعبیر سادهی ما با پیغمبر برخورد میکنیم. این نشاندهنده این است که پیامبر باید نسبت به این مسئله، مسئله رسالت در مقابل ذات کبریایی حق پاسخگو باشد. حالا چرا من این مسائل را مطرح میکنم؟ به خاطر این جهت که خود پیغمبران الهی نسبت به کارگزارانشان مسئولیت میخواستند، همان گونه که خداوند از پیغمبران مسئولیت میخواهد پیغمبران نیز از کسانی که از طرف آنها مسئولیت میپذیرفتند ، مسئولیت میخواستند و اعلام میکردند که شما در قبال مسئولیتی که بهتان واگذار شده باید مسئولیتپذیر باشید. در جریان حضرت موسی علی نبینا و اله علیه صلوة و السلام میبینیم موقعی که به میقات میرود و برادرش هارون را به عنوان خلیفه و جانشین خودش انتخاب میکند: «و قال موسی لالخی هارون لاخفنی فی قومی و اصلش ولا تتبع سبیل المفسِدین» حضرت موسی از میقات بر میگردد میبیند جریان عوض شده، به خاطر زمینههایی که در این قوم وجمعیت وجود داشته به گوساله پرستی میپرداختند. در عین حال که هارون کوتاهی نکرده ، این زمینههایی که در ان جمعیت وجود داشته، بیبصیرتیهایی که تو اون فضای جامعه وجود داشته با همه هشدارهای هارون اینها دست از برنامه بر نداشتند اما موسی علیه صلوة و السلام به خودش حق میدهد که چون این ماموریت را به هارون واگذار کرده با تلخی با هارون برخورد میکند که هارون چرا فضای جامعه این چنین شده، چرا جامعه به گوساله پرستی روی اوردند؟ در عین حال که عرض کردم هارون تخلفی نکرده ولی به هارون میخواهد بفهماند تو کارگزاری ، پیامبری از پیامبران الهی هستی و باید در مقابل انچه به تو گفته میشود پاسخگو باشی و جالبتراز همه اینها سیره نبی گرامی اسلام خاتم انبیاء محمد مصطفی است. مرحوم صدوق رضوان الله تعالی علیه در کتاب توحید جریانی را نقل قول میکند. میگوید پیغمبر سپاهی را به جایی اعزام کرد و فرماندهان سپاه را امیرالمومنین قرار داد . بعد از اینکه سپاهیان برگشتند، خیلی زیباست، خیلی زیباست این افق و نگاه و بینش دینی و اسلامی ماست. پیامبر سپاهیان را جمع کرد ، پرسشهایی در رابطه با انچه گذشته بود مطرح کرد و از ان جمله درباره فرماندهشان یعنی امیر المومنین . ایشان چگونه مدیریت کرده؟ با زیردستان چگونه رفتار کرده؟ در نبرد چه طراحیها و برنامهریزیهایی داشته؟ خواهش میکنم عنایت کنید . همگان به اتفاق پاسخ دادند امیر المومنین به عنوان عالیترین فرمانده ایفای نقش کرده، ولی تنها یک مشکل علی داشت! مشکل چه بود؟ مشکلی که علی داشت این بود که در هر نمازی با ما سورهی قُل هُوَ الله می خواند، یعنی به جای اینکه مثلاَ در رکعت اول به جای قُل هُوَ الله بخواند یا سورهی دیگر و در رکعت دوم مثلاً به عکس . کل گزارش مثبت فقط یک نکته به نظر اینها رسیده که در تمام نمازها امیر المومنین تنها سوره ی قُل هُوَ الله میخوانده! پیغمبر بعد از اینکه بررسی کامل کرد سوال کرد: یا علی ، پاسخ این گلایه را بده، چرا در هر نمازی و در هر رکعتی که باید سوره خوانده میشد سورهی قُل هُوَ الله خواندی؟ امیر المومنین در پاسخ عرض کرد یا رسول الله ، زیرا من سوره ی قُل هُوَ الله را دوست میداشتم. پیامبر هم زیبا پاسخ داد. فرمود: دوستی یک طرفه نیست، تو تنها این سوره را دوست نداشتهای ، مگر اینکه خداوند نیز تو را داشته است ، این سوره بیانگر توحید محض است و توی علی مظهر توحید. علی با این شخصیت باید پاسخگوی پیغمبر باشد چرا سورهی قُل هُوَ الله را در همه رکعات خوانده و چرا سورهی دیگری نخوانده و پیغمبر سوال میکند و در جای دیگری خود امیرالمومنین این تعبیر زیبا را مطرح میکند: در نامهای خطاب به امام مجتبی علیه صلوة و السلام که درس مسئولیتپذیری و مسئولیتخواهی را مطرح کند این است. در نهج البلاغه ایه 31 ، دقت کنید خطاب به امام مجتبی است : «وَجعَ اللِکُل انسانٍ من خدمِکَ عَمَلً تاخُذُهُ بِه، فانهُ احلا الله یتواکَلوا فی خِدمَتِک» برای هر یک از خدمتگزاران و کارکنانت کاری معین کن، چرا؟ که او را در قبال ان مسئول بدانی و در برابر تو مسئولیت خود باشد، زیرا این سبب میشود که خدمتگزاران تو کارها را به یکدیگر واگذار نکنند، یعنی هیچ کس از زیر بار مسئولیت شانه خالی نکند . برادران و خواهران، کسانی که صدای من را میشنوید، امسال رهبر فرزانه انقلاب به عنوان سال همت مضاعف و کار مضاعف اعلام کردند . امسال باید همه مسئولیتهایشان را بشناسند. همت مضاعف و کار مضاعف یک شعار نیست. یک واقعیت مورد نیاز جامعه ماست. نهادهای سیاسی ما، نهادهای فرهنگی ما، نهادهای اجتماعی ما باید با کارهاشون اشنا باشند. تعدد نهادهای فرهنگی ما باعث نشود که کارها را به یکدیگر پاس بدهند و از زیر بار مسئولیت خطیر پاسداری از ارزشهای دینی و اسلامی کسی شانه خالی کند. این واقعیت امروز جامعه ماست و رهبر فرزانه انقلاب به عنوان سکاندار کشتی انقلاب در مقام مسئولیتخواهی آحاد جامعه ما و مسئولان و کارگزاران ما باید مسئولیتپذیر باشند.
دعای پایانی خطبه اول
اللهم الغفِر للمومنین و المومنات و المسلمین و المسلمات الاحیاء منهم بالاموات.
ربنا آتنا فی الدنیا الحسنة و فی الاخرة الحسنه وقنا عذابنا النار.
پروردگارا به عظمت و جلالت تو را سوگند میدهیم جامعه ما را در مسیر و روش اهل بیت قرار بده . جامعه ما را جامعه دینی و اسلامی و جامعه عفاف و پاکدامنی قرار بده. ما را در قبال مسئولیتهایمان توفیق انجام ان عنایت بفرما. رهبر فقید انقلابمان را با رسول اسلام محشور بفرما. به رهبر فرزانه انقلاب ما عزت، سلامت، طول عمر مرحمت بفرما. به مراجع بزرگوار ما توفیق خدمت به دین و شریعت مرحمت بفرما. به خانواده مکرم شهیدانمان صبر و اجر عنایت بفرما. به جانبازانمان سلامت و اجر و پاداش روزافزون عنایت بفرما. به مرضای اسلام و مرضای مورد نظر شفای عاجل عنایت بفرما. به زائران و مسافران سفری پرخیر و پر برکت عنایت بفرما. قرض مقروضان ادا و حاجت حاجتمندان روا بگردان. به نسل جوان ما معرفت و شناخت بیشتر مرحمت بفرما. توطئههای دشمنان به خودشان برگردان. فضای دوستی ، محبت، صمیمیت و همدلی را در میان جامعه ما حاکم بگردان. تلاش خدمتگزارانت را به احسن الوجه بپذیر. باران رحمتت را از ما دریغ مدار. در فرج ولی نعمتمان حضرت بقیة الله الاعظم تعجیل بفرما.
انّ احسن الحدیث و ابلغ موعظه کتابُ الله العزیز.
اعوذ بالله مِنَ الشیطان الرجیم.
بسم الله الرحمن الرحیم
اِنا اَعطیناکَ الکوثر، فَصَل لِربک وَالنحَر، اَن شانئک هُوَ الابتر.
صدق الله العلی العظیم.
خطبه دوم
اعوذ بالله مِنَ الشیطان الرجیم.
بسم الله الرحمن الرحیم.
«الحمد لله رب العالمین، بارئ الخلائق اجمعین، بائث الانبیاء والمُرسلین، ثم الصّلوة والسلام علی سیدنا و نبینا حبیب إله العالمین ابالقاسم مُحمد ، اللهم صل و سلم علی سیدنا امیر المؤمنین علی بن ابی طالب علیه افضل صلوة مصلین و علی فاطمة الزهرا سیدة نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سید شباب اهل الجنه اجمعین و علی، علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد ابن و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علیٍ و علی بن محمد و الحسن بن علی و الخلَفِ القائم المهدی منتظر، حججک علی عبادک، و امناءک فی بلادک بهم نتولی و من اعدائهم، نتبرّاَ الی یوم القیامه» عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله. ولتنظُر نفسٌ ما قَدَمَت لقَد وَتقُ الله ان الله خبیرٌ بما تَعمَلون. بندگان خدا خودم و شما را به تقوی الهی سفارش میکنم. قران میفرماید هر کس باید بنگرد که برای فردایش چه چیز از پیش فرستاده است. زیرا خداوند متعال به اعمال شما اگاه است. من باید با کمال تاسف عرض کنم برادران و خواهران ایمانیام، به خودم هم فرض میکنم تمام تلاشهای ما، تمام برنامهریزیهای ما یا عمده برنامهریزیهای ما خلاصه میشود در جهت تامین دنیای ما. در چه خانهای زندگی کنیم؟ چه لباسی بپوشیم؟ از چه خوراکی استفاده کنیم؟ از چه مرکب راهواری بهره بگیریم؟ از چه امکانات پیشرفتهای برای تسهیل امور زندگیمان استفاده کنیم؟ سوال این است که اینها ، همه تلاشهای ما صرف دنیا شد. پس ایا برای اخرت راهی در پیش گرفتهایم؟ اگر پیش گرفته بودیم شاید نیاز نبود پروردگار بگوید ولتنظُر نفسٌ ما قَدَمَت لقَد . باید فکر کنید پس از این دنیا سرای دیگری هم هست. برای ان سرای جاودانی چه کردهایم؟ عباداتمون، عبادات متناسب با ان سرای جاودانی ست؟ معاشرتمون، معاشرت مناسب با ان سرای جاودانی است؟ دیگرانی که رفتهاند گفته اند. بر شما باد به عمل. در این بازار عمل به کار میاید، جای شعار و الفاظ کافی نیست. یک تاجر هوشمند موقعی که جنسی را وارد شهری میکند و میبیند مشتری ندارد برای بار بعد سعی میکند متناسب با نیاز ان جامعه جنس مناسب عرضه بدارد. جنس مناسب ان دنیا این اعمال ما نیست. جنس مناسب ان دنیا رفتار دیگری میطلبد. عباداتمون، رفتارمون ، گفتارمان، نیتمان اگر برای خدا شد، آنجا حتی یک عمل ، حتی یک عمل. در حالات خیلی از بزرگان نقل شده که موقعی که سوال میکنند سبب نجات شما چه بود ادم خیال میکند این همه درس و بحث و تدریس و سخن ولی گاهی یک حمله بر زبان جاری میکند که ان عمل خالصانه ما را به اینجا رساند. ولتنظُر نفسٌ ما قَدَمَت لقَد وَتقُ الله ان الله خبیرٌ بما تَعمَلون.
در خطبه دوم در رابطه با مناسبتها و نکاتی باید اشاره کنم. اولین مناسبتی که باید به ان بپردازم سیزدهم ماه جمادی بنا بر روایتی که 75 روز بعد از رحلت رسول گرامی اسلام شهادت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیهاست. سخن گفتن در باره شخصیت حضرت فاطمه نه در یک خطبه میگنجد و نه در چند سخنرانی اما المیسورو لا یسقط من منصور. من ناگزیرم اشاره گونه بپردازم و همین جا سفارش میکنم کسانی که اهل مطالعهاند درباره این شخصیت بررسی بیشتری کنند. امروز نیاز جامعه ماست که جامعه فاطمه شناس بشود . نیاز فرهنگی جامعه ما ، نیاز پایداری ما ایجاب میکند که فاطمه را بیشتر بشناسیم چون فاطمه دارای نقشهای متعددی است. فاطمه به عنوان یک دختر نمونه نقش آفرینی میکند، فاطمه به عنوان یک همسر نمونه در تربیت فرزند نقش آفرین است. فاطمه به عنوان یک مادر نمونه به عنوان یک مدافع ولایت، به عنوان یک انفاقگر برجسته، به عنوان یک مظهر عفاف و پاکدامنی فاطمه الگوست. و بیجهت نیست که رسول گرامی اسلام در چندین نوبت به فاطمه که میرسد میفرماید: فِداها ابوها . چه کرده فاطمه؟ فاطمه شخصیتی است که مظهر بخش قابل توجهی از ایات قران است. ،یه تطهیر، آیه مودت، آیه مباحله و ایاتی دیگر. او مصداق بارز کوثر است و جایگاه فاطمه از نظر بعد عبادی به جایی میرسد که رسول گرامی اسلام میفرماید: و امبت لتی فاطمه متی قومت فی محرابها، بین یدی ربها، زَهَرَ نورها، لملائکة السماء کما یذهر نورٌ کواکبِ لاهل ِللعَدل . موقعی که فاطمه من در محراب عبادت میایستد نور فاطمه برای اهل اسمانها درخشندگی پیدا میکند انچنانکه نور ستارگان برای اهل زمین. فاطمه از لحاظ مقام قرب الهی به جایی میرسد که رضایت او عین رضایت خدا و غضب او عین غضب خداست. ان الله یغضبُ بغضَبِکَ و یرضی لرضاک. این مقام، مقام کوچکی نیست و او شخصیتی است که در دامن پیامبر رشد کرده، هم از فضائل ذاتی برخوردار است و هم از فضائل اکتسابی و کسی است که اگر او نبود همتایی برای امیر المومنین پیدا نمیشد، ولیک چه بگم ؟ هیچ موقع شده از خودتون سوال کنید و بپرسید چرا این فاطمه با این سن کم 18 سالگیش کارش به جایی میرسد که میگوید: اللهم عَجِل وفاتی سریعا . چرا کا رفاطمه به جایی میرسد که بعد از رحلت رسول الله ماذالت بعد ابیها معصبَتَ الراس باکیَ طلعین محترقَتَ القلب ، ناحِلَتَ الجسم. ایا روا بود که در مورد فاطمه چنین رفتار شود. و ایا این جمله اخر عرض من راجع به صدیقه طاهره است. ایا روا بود که فاطمه به علی وصیت کند قَسِلنی و حَنِفنی و کَفِنی باللیل و َصَلَ علیَ وَکفِنی باللیل. چرا در شب فاطمه غسل داده شود؟ چرا در شب کفن شود؟ و اخرین جمله فاطمه این است که یا علی با تو خداحافظی میکنم ولی سلام مرا به فرزندانم تا فردای قیامت میرسانم.
مطلب دوم رهبر فرزانه انقلاب در سخنرانی بسیار ارزشمندشون در روز پرستار چند نکته کلیدی را مطرح کردند که من لازم میدانم به این نکات کلیدی اشاره کنم. اول راجع به شخصیت حضرت زینب سلام الله علیها که فرمودند عامل اصلی پیروزی خون بر شمشیر در حادثه عاشورا حضرت زینب سلام الله علیها بود که با نقش برجسته خودشان نشان دادند که زن در متن حوادث مهم تاریخی قرار دارد. ان خطبه قرای زینب کبری سلام الله علیها. نکته مهمی که من هم الهام میگیرم و هم در متن فرمایشات رهبر عزیزمان هست این است که امروزه در دنیای غرب میخواهند القاء کنند این نکته را که عظمت زن در کنار گذاشتن عفاف و حجاب است . اگر عفاف و حجاب را کنار بزنند و خودشان را به گونهای جلوه بدهند که برای مردان چشم نواز باشند این نشانهی شخصیت زنان است. الگوی ما فاطمه زهرا، الگوی ما خدیجه کبری ، الگوی ما زینب کبری سلام الله علیهاست که این بزرگواران نشان دادند که در حقیقت در کنار همه تلاشهایی که باید انجام بگیرد تلاش مهم عبارت است از این است که به فرهنگ حجاب و عفاف بپردازند. من در همین جا متواضعانه عرض میکنم باید کار فرهنگی انجام بدهیم. امروز خوشبختانه وزیر محترم ارشاد سخنران قبل از خطبهها بوده اند. من شنیدهام اقدامات خوب و ارزشمندی در زمان ایشان شکل گرفته. کارهای قرانی، کارهای دینی، کارهایی در رابطه با جد ولی عرض میکنم در رابطه با جامعه ما و شبیخون فرهنگی دشمن ما باید کارستانی انجام بدهیم. هم باید کار فرهنگی انجام بدهیم و هم کار قانونی. به مسئولیتهامون توجه و اگاهی داشته باشیم. نکند، نکند که دلسوزان جامعه روزی احساس بکنند فضای خیابانهای ما فضای ارزشی نیست. نحوه بی بندوباریها و ولنگاریها امان را از جامعه برده است و ما نظارهگر باشیم در عین حال که قانون در اختیار ماست و میتوانیم قاطعانه از طریق قانون عمل کنیم. ما باید همگان در رابطه با اجرای قانون به قانون پایبند باشیم و در مقابل این ضد ارزشهایی که در جامعه رخ میدهد اقدام جدی انجام بدهیم. تکبیر ( الله اکبر .... .)
یکی از مسائل مهم دیگری که من باید بهش اشاره کنم ، تهدید ایالات متحده امریکاست از زبان رییس جمهور امریکا. تهدید میکند ملت ما را تهدید هستهای میکند. من یکی دو نکته عرض میکنم هم مردم ما توجه کنند و هم دشمنان ما. به ملت ایران عرض میکنم این تهدید نشان قدرت امریکا نیست. حقیقتاً نشانه ضعف امریکاست و به تعبیر روشنتر تهدید اتمی، یعنی کم اوردن در مقابل ملت ایران. تکبیر (الله اکبر .... . )
چرا؟ زیرا کسی این چنین سخن میگوید که در حقیقت همه چیز را پشت سر گذاشته باشد. امریکا یک عمر برای خود چهرهای ساخته است و پرداخته. پشت صحنه نمایش صلح طلبی میدهند، پشت صحنه نمایش بشر دوستی میدهند، پشت صحنه پایبندی به معاهدات بین المللی و اتمی میدهند، پشت صحنه و روی صحنه دست دوستی به سوی ملت ایران دراز میکنند. اما همه اینها برملا شد. به گفته مقام معظم رهبری فرمودند: ادبیات روباه منش و مکارانه به ادبیات گرگ منش تبدیل شد . این سخن بسیار زیبا و رسایی است.
نکته دومی که میخواهم عرض کنم امریکا به دنبال سلطه طلبی است بر دنیا. اولین مجرم امریکاست. یعنی تنها کشوری است که تو این عرصه مرتکب جنایت شده و از سلاح هسته ایی استفاده میکند، امریکاست. و امروزه مجرم در مقام مدعی قرار گرفته است و این اوج یک فاجعه برای بشریت امروز است. یک مجرم در جایگاه یک مدعی. ما به صراحت عرض میکنیم که ملت ما از زبان رهبر فرزانه انقلاب بارها تاکید کردند که استراتژی ما و باور اعتقادی ما به کارگیری سلاح هستهای نیست. این را بارها اعلام کردند و امروز شنیدم که در اسناد سازمان ملل فرمایش رهبر معظم انقلاب به عنوان یکی از اسناد قوی سازمان ملل یعنی حرمت به کارگیری سلاح هستهای ثبت شد. تکبیر (الله اکبر.... .)
ما به امریکا این جمله را میگوییم شما تنها تهدید نکردید، شما اقدام عملی هم انجام دادید، رسوایی مفتضحانه شما و حمله نظامی به طبس اقدام عملی شما بود. تمام تمهیدات را فراهم کرده بودید، تمام رایزنیها و هماهنگیها را ایجاد کرده بودید. 8 سال شما با ما جنگیدید در کنار صدام ولی نصرت الهی و امداد غیبی الهی به سراغ ملت ما امد و شکست و زبونی به سراغ شما امد. این ملت ما از پای نخواهد نشست و تا چهره کریه شما را بیش از انچه در دنیا نشان داده شده بر ملا نکنیم از پای نخواهیم نشست . تکبیر (الله اکبر .... )
مطلب بعد راجع به برگزاری کنفرانس خلع سلاح هسته ای در تهران بود با یک شعار زیبا انرژی هستهای برای همه و سلاح هستهای برای هیچ کس. این شعار زیبا بود. من از همین جا تشکر میکنم از برگزار کنندگان این کنفرانس که به دو سه نکته کلیدی به عنوان خروجی این کنفرانس دست یافتند. 1- اهداف و منویات و سیاستهای جمهوری اسلامی بیان شد. چهره کریه دشمن برای شرکت کنندگان که از بیش از 57 کشور امده بودند بر ملا و روشن شد و راهکارهایی در جهت برون رفت از این شرایط بقرنجی که استکبار افریده نیز به دنیا ارائه شد. امیدوارم خدای بزرگ ما را بر دشمنانمان پیروز بگرداند. نکات دیگری بود که چون فرصت نیست اشاره نمیکنم. و ان شاء الله امیدوارم که در هفتههای اینده نتایج این گونه اقدامات مانند رزمایش غرور افرین سپاهیانمان در ابهای نیلگون خلیج فارس با تجزیه و تحلیل کامل به اطلاع شما برسد. پروردگارا ما را بیامرز. به اسلام و اسلامیان عزت عنایت بفرما. پروردگارا رهبر فقید انقلاب ما را درجاتش عال است اعلی بگردان. به مقام معظم رهبر عزیز انقلاب مان توفیق مرحمت بفرما. مراجع بزرگوارمان را تایید بفرما. به نمازگزاران مان حسن عاقبت مرحمت بفرما. به خدمتگزاران دین توفیق بیشتر عنایت بفرما. شهدای ما با شهدای کربلا محشور بگردان.
دعای پایانی خطبه دوم
انّ احسن الحدیث و ابلغ موعظه کتابُ الله العزیز.
اعوذ بالله مِنَ الشیطان الرجیم.
بسم الله الرحمن الرحیم.
وَالعَصر* اِنَ الانسانَ لَفی خُسر* اِلاالذَّینَ اَمَنوا عَملوالصالحاتِ وَ تواصعو بالحَق و تَواصَعو بالصَبر* صَدَق الله العَلی العَظیم.