بسمه تعالی مشروح خطبه های نماز جمعه حضرت آیت الله حسینی بوشهری مورخ 23/2/1390 خطبه شماره 29 |
خطبه اول
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله نحمدهو نستعینه و نستغفره و نستهدیه و نؤمن به و نتوکل علیه ونعوذ بالله من شرور انفسنا و من سیئات اعمالنا و نشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و نصلی و نسلم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سره و مبلغ رسالاته بشیر نعمته و نذیر نقمته سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المکرمین و ،الهداة المهدیین، اللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم الدین.آمین یا رب العالمین .السلام علیک یا بقیة الله فی ارضه.
عباد الله اوصیکم و نفسی بتقوی الله
قال امیرالمؤمنین-علی بن ابیطالب- علیه افضل صلوات المصلین:«اَ يَسُرُّكَ أَنْ تَكُونَ مِنْ حِزْبِ اللَّهِ الْغَالِبِينَ اتَّقِ اللَّهَ سُبْحَانَهُ وَ أَحْسِنْ فِي كُلِّ أُمُورِكَ فَإِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذِينَ اتَّقَوْا وَ الَّذِينَ هُمْ مُحْسِنُون»[1] بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی سفارش میکنم. وجود مقدس حضرت علی (ع) در این جمله زیبا فرمودند: آیا خوش میدارید از حزب پیروز خدا باشید؟بعد حضرت خود پاسخ میدهند: کسی میتواند از حزب پیروز خدا باشد که به وظیفهاش به درستی عمل کند میفرماید:«اتَّقِ اللَّهَ سُبْحَانَهُ»راه این است که تقوای الهی را پیشه کنید و « أَحْسِنْ فِي كُلِّ أُمُورِكَ»در همه کارهایت برنامهریزی داشته باشی که به نیکی عمل کنی، زیرا خدای متعال با تقوا پیشگان و نیکوکاران است. مشکل جامعه ما خواهران و برادران من این است که بخشینگریم نسبت به خیلی از مسائل زندگیمان حساسیت نشان میدهیم، دقت میکنیم که خوب عمل کنیم، مورد رضایت پروردگار عالم قرار بگیرد ولی در بخشهای دیگری از زندگیمان گویا چنین احساسی نداریم لذا تعبیر مولا این است « أَحْسِنْ فِي كُلِّ أُمُورِكَ »گفتار، رفتار، سکوت و کلام، اشک، کسب و کا ر و تمام جای جای زندگی تو باید رنگ خدایی به خود بگیرد. زیرا خداوند متعال انسانهای متقی و نیکوکار را دوست دارد و همراه آنان است امیدواریم ما جزء تقواپیشگان و نیکوکاران باشیم انشاءالله.
در خطبه اول برنامه ما در گذشته این بوده که به سیره نورانی نبی مکرم اسلام و اهلبیت عصمت و طهارت در زمینههای مختلف اشاره میکردیم. از آنجا که در روز 25اردیبهشت به عنوان روز جهانی خانواده ناگذاری شده و احساس کردم که در این خطبه جایگاه خانواده را از منظر پیامبر(ص) و اهلبیت(ع) بررسی کنم. نگاه پیامبر و اهلبیت به یک خانواده دینیو اسلامی چگونه است؟ حقیقتا خانواده از مهمترین و حساسترین نهاد اجتماعی محسوب میشود به نحوی که خانواده یک نقش محوری در عرصههای گوناگون جامعه را بر عهده دارد. سعادت و شقاوت جامعه برمیگردد به همین نهادهای کوچکی به نام، خانواده چون مجموع خانوادهها یک جامعه بزرگ را تشکیل می دهند. و تاریخ نشان داده که ملتهایی قویتر بودند که از استحکام خانوادگی بیشتری برخوردار بودند در طول تاریخ اینچنین بوده است. هیچ میدانیم چرا امروز در دنیای غرب خانوادهها دچار تزلزل شدهاند؟ ارزش والای انسانی در خانوادههای غربی بسیار سست و بیپایه شده، کرامتهای انسانی امروزه در جامعه غربی کمتر به چشم میخورد. از هم گسیختگی خانوادهها بگونهای است که نه مهر پدرو فرزندی وجود دارد و نه فرزند به پدر و مادر احترام میگذارد، نه پدر و مادر به فرزند محبت میورزد و نه پیوند و مهر و عاطفهای از سوی همسران در جوامعه غربی برقرار است. آمار طلاق روز به روز در حال افزایش است در جوامع غربی چون خانواده متلاشی یعنی این. منافع مادی و منافع دنیایی ملاک زندگی آنهاست. آمار کودکان نامشروع در جوامعه غربی روز به روز در حال افزایش است، اینها یک بحرانی است که علیرغم پیشرفتی که جوامع غربی در عرصههای مختلف پیدا کرده، اما در درون تهی، دچار از هم گسیختگی و تزلزل است. اما بیاییم سراغ اسلام عزیز ما یکی از ویژگیهای عباد الرحمان در سوره فرقان آیه 74 ملاحظه کنید از ویژگیهای عبادالرحمان این است که دستهارا به آسمان بلند میکنند و جزء یکی ار دعاهاشان این است " که خدایا خانوادهای به ما عنایت کن! زن و فرزندی به ما عنایت کن، همسرانی به ما عنایت کن که خدایا مایه چشمروشنی ما باشند «رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّیَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْیُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَاماً»؛ خداوندا همسر و فرزندانی نیکو به من عطا کن که روشنی چشم و راه من باشند و ما را از متقین قرار بده». تقاضایشان از خدا این است که فرزند و همسری به ما عطا کن که مایه چشم روشنی ما باشند و دعایی بالاتر، نه تنها فرزندو همسر با ما اینگونه باشند، بلکه ما را پیشوا و الگوی دیگران قرار بده «وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَاماً» این خواست عبادالرحمان است. دنبال خانوادهای ارزشمند و تأثیرگذار در جامعه هستند. مقصود این نیست که عبادالرحمان تنها به عبادت بپردازند بلکه، اقدام و تلاش عملی میکنند که خانوادشان خانوادهای متناسب با مسائل دینی و فرهنگ دینی رشد و تربیت پیدا کند و به محیط خانواده و فرزندشان افتخار کنند. لذا در ایات قرآن میبینیم بخشی از آیات مربوط به تشکیل و تحکیم خانواده است.«وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِی ذَلِكَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَكَّرُونَ»[2]از نشانهها و ایات خداست که از جنس خودتان برای خودتان همسرانی قرار داده و اساساً زندگی خانوادگی تشکیل شود. قرآن در این آیه میفرماید:«لِّتَسْكُنُوا إِلَیْهَ ا » 1.تا خانواده مایه آرامش شما باشد 2. تا در میان شما مودت و رحمت برقرار شود. بعضی از بزرگان مفسرین دیدم تعبیر جالبی بکار بردند تفاوت بین واژه رحمت و مودّت که کجا مودت است و کجا رحمت. مودت معمولا انگیزه ارتباط در آغاز زندگی را برقرار میکند، موجب ارتباط در آغاز ازدواج است اما زمانی که یان زن و مرد رو به ضعفو ناتوانی میروند و ممکن است همسر ضعیف و ناتوان شود و قادر به خدمت نباشد آنجا زمینه رحمت فراهم میشود. مودت سرآغاز زندگی است و رحمت برای آن شرایطی است کهشوهر به زن نیاز دارد، زن به شوهر نیاز دارد. ضعف بنیه زندگی ممکن است این اقتضا را داشته باشد. و نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) میفرماید: «هیچ بنایی در مکتب اسلام طرحریزی نشده که در نزد خداوند محبوبتر از ازدواج باشد»[3] یعنی اصل تشکیل خانواده و مرحله بعد تحکیم خانواده. اینها مسائل بسایر مهمی است که اسلام روی آن دقت و توجه کرده است. خب خانواده تشکیل شد وظیفهای متوجه ما هست یا خیر؟ بله هست. قرآن یک وظیفه سنگنی را متوجه ما میکند.«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَة».ُ[4]«مؤمنان خودتان و خانواده خود را از آتش نگهداری کنید،آتشی که هیزم آن را انسان و سنگ تشکیل میدهد». چطوری خودمان را از این آتش نگهداری کنیم؟ به دنبال گناه نباشیم، خودمان و فرندانمان را بگونهای تربیت کنیم که این فرزندان ما در مسیر صلاح و سداد قرار بگیرند، محیط زندگی را برای خانواده و فرزند محیطی آرام و دور از مفاسد قرار بدهیم. اگر در محیط خانه زمینه فساد را ما فراهم کردیم توجه دارید این خانواده، یک خانواده متدین بشود، اسباب گناه را اگر ما در محیط خانه فراهم کردیم، نسبت به اسباب گناه در محیط جامعه مسئولان مقابله نکردند و گذاشتند فضای جامعه به حال خودش رها بشود و آن جوان خانواده در این محیط قدم بگذارد سالم میماند؟ «قُوا أَنفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ»خیلی جالب است میگوید نگه دارید چون اگر نگهداری نکنید و رها کنید به حال خود هم در دنیا در دامن آتش گناه میافتد و هم در آخرت در آتش قهرو غضب الهی گرفتار میشود. این یک پیش درآمدی بود که من امروز نقش و تأثیر خانواده بر جامعه و اینکه وظیفه ما نگهداری از این نهاد مهم خانواده است به همین مقدار من در این جلسه بسنده میکنم و یک هشداری بود. انشاء الله من امیدورام در جلسه بعد راجع به راههای تحکیم خانواده چون آنچه که مهم است ارائه راهکارهاست. چه راهکارهایی میتوانیم برای جامعه امروز خودمان که خانوادهها احساس امنیت و آرامش کنند و در یک فضای دینی بتوانند زندگی کنند.
دعای پایانی خطبه اول
اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنينَ وَالْمُؤْمِناتِ وَالْمُسْلِمينَ وَالْمُسْلِماتِ الاَْحْيآءِ مِنْهُمْ وَالاَْمْواتِ
رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ
پروردگارا کانون خانواده ما را در جامعه اسلامی از آسیبهای ویرانگر دنیای غرب مصون بدار. روح بلند رهبر مارا عالیست، اعلی بگردان.به مقام معظم رهبری و مراجه بزرگوار و عالیقدر تقلیدمان ما عزت،سربلندی و طول عمر با برکت عنایت فرما. به خانواده مکرم شهیدانمان و شهیدانمان عزت مرحمت بفرما. به جانبازان و ایثارگران ما صبر و پایداری عنایت فرما. عفاف و پاکدامنی و تقوا را در جامعه ما حاکم بگردان. خدایا به مردم مظلوم و بیگناه کشورهایی که در حال مبارزهبا دشمناند نصرت عنایت فرما.خدایاامروز روز جمعه استو در فرج آقایمان، مولایمان ،صاحب اصلیمان حضرت بقیه الله تعجیل بفرما.
إنّ أحسن الحدیث لابلغ الموعظه کتاب الله العزیز
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الر حیم
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ * اللَّهُ الصَّمَدُ * لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ * وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ
صدق الله العلی العظیم
خطبه دوم
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الر حیم
«الحمد لله رب العالمین، بارئ الخلائق اجمعین، وارث الانبیاء والمرسلین، ثم الصّلوة والسلام علی سیدنا و نبینا حبیب إله العالمین ابالقاسم محمد و آله الطیبین الطاهرین، اللهم صل و سلم علی، علی امیر المؤمنین علی بن ابطالب ابطالب علیه افضل صلوات المصلین ، و علی فاطمة الزهرا سیدة نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سید شباب اهل الجنه و علی، علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علیٍ و علی بن محمد و الحسن بن علی و الخلف القائم المهدی صلوات الله علیه اجمعین، حججک علی عبادک، و امناءک فی بلادک بهم نتولی و من اعدائهم، نتبرّاَ الی یوم القیامه»
السلام علیک یا فاطمة یا بنت موسی بن جعفر و رحمة الله و برکاته.
عباد الله اوصیکم ونفسی بتقوی الله، قال مولانا امیر المؤمنین: «علیکم بتقوی الله فی الغیب و الشّهاده»[5] بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی توصیه میکنم. وجود مقدس امیر مؤمنان (ع) در این جمله مخاطبش همه ماییم «علیکم بتقوی الله» بر شما باد به تقوای الهی آن هم در غیب و شهادت، در نهان و آشکار. یک زندگی اجتماعی دارید در میان انظار عمومی ظاهر پیدا میکنید، سعی میکنید خود را بپایید تا دیگران متوجه زشتیها و عیب ما نشوند. امیر المؤمنین میفرماید: همانگونه که در ملإ عام سعی میکنید بنمایانید که جزء متقین هستید در خلوتخانهها نیز مواظب باشید گناهی از شما سر نزند چون همه در محضر خداییم.
در خطبه دوم به بیان مناسبتها و نکاتی اشاره میکنم. مناسبت اول روز 23 اردیبهشت یعنی همین امروز در سال 1358 شورای انقلاب آمد حق کاپیتولاسیون و امتیازات و ملحقات آن را برای همیشه و به طور نهایی لغو کرد. کم و بیش با این نام کاپیتولاسیون آشنا هستید. اجمالا میگویم کاپیتولاسیون یک نوع مسئولیت قضایی است، مسئلیت قضایی برای بیگانگانی که در کشور ما زندگی میکردند، مستشار بودند مسئولیتی داشتند. طبق این قانون هر جنایتی و جرم و خیانتیکه در این کشور انجام میدادند.دولت ایران حق محاکمه اینها را در دادگاههای کشور نداشت. اینها از این مصونیت برخوردار بودند. کنسولگریهای آنها چنین اختیاری به آنها داده شده بود و همچنین کشور متبوعشان. در زمان فتحعلی شاه این حق در معاهده ترکمانچای در سال 1203 به روسیه داده شد یعنی در زمان فتحعلی شاه اولین حق کاپیتولاسیون به بیگانگان داده شده بود و بعد در زمان ناصر الدین شاه و دیگران و دیگران میبینیم این حالت کم و بیش وجود داشته و در زمان طاغوت متأسفانه این ویژگی همچنان نه تنها روسیه، بلکهآمریکا، اسپانیا، انگلیس، فرانسه، آلمان و ایتالیا هم برخوردار بودهو حتی دولت عثمانی هم از این حق برخوردار بوده. دو امر تهدید کننده در این مسأله وجود داشته است.حاکمیت کشور زیر سوال و اتباع کشور ما از حمایت قضایی محروم بودند اگربه آنها در خیابان کتک میزدند،تیری شلیک میکردند و یک جوان مسلمان را از بین میبردند کسی حق اعتراض نداشت این، اوج فاجعه بود لذا امام رضوان خدا بر او باد که در پرتو این انقلاب هر چه داریم از او داریم، در 4 آبان ماه سال 1343 امام خروشید، فریاد کشید، دولت کمی عقب نشینی کرد ولی باز دستبردار نبودند تا انقلاب پیروز شد. به برکت پیروزی انقلاب شورای انقلاب مثل امروز در سال 1358 این قانون را برای همیشه لغو کرد. آنهایی که انقلاب زیر سوال میبرند بدانند، انقلاب ما مردم ما را از بردگی نجات داد.
مناسبت دوم که مناسبت بسیار مهمی است در تاریخ این کشور و بیانگر نقش فقها و عالمان دین است، بحث لغو امتیاز تنباکو بر اساس فتوای میرزای شیرازی است. شما میدانید دشمنان ما با چه برنامههایی دنبال مداخله در امر کشور ما بودند، گرفتن امتیاز تنباکو در این کشور و به انحصار خودشان در آوردند یعنی کنترل بخش زیادی از مسائل اقتصادی کشور. سید جمال الدین اسد آبادی نامه بلند بالایی برای میرزای شیرازی مینویسد با این تعبیرات او را خطاب میکند: تو وارث پیغمبرانی، و برخوردار از عالم فقیه بر جامعه، این نکته مهم است. در مقابل این بایستید و برای علمای دیگر هم نوشت. مرحوم میرزای شیرازی تلگرافی زد و ناصر الدین شاه و اینها مغلطه کردند، گوش ندادند و بعضی از درباریان هم برنامهی دیگری آغاز کردند تا اینکه دیگرمیرزای شیرازی احساس کرد باید حکم صادر کند. حکم این است: «الیوم استعمال تنباکو و توتون , در حکم محاربه باامام زمان صلوات اللّه و سلامه علیه است ». بعد از این فتوا درباریان گفتند این حکم جعلی است و میرزای شیرازی چنین حکمی را صادر نکرده است، تا اینکه این حکم آمد و در همه جا پیچید. ولولهای در تهران و شهرها بپا شد در دربان قلیانها را هم شکستند. ناصرالدین شاه عقبنشینی کرد امتیاز داخلی را لغو کرد ولی علماء آمدند پای کار و گفتند دست بیگانگان از این کشور باید قطع شود و هیچ راه نفوذی برای بیگانگان در این کشور نباید باشد، باید امتیاز خارجی هم لغو شود و شاه ناچاربه عقبنشینی شد و در برابر علماء زانو زد. و این است جایگاه یک فقیه در زمانی که به میدان میآید و بر اساس وظیفه دینی خود عمل میکند.
مسأله بعد سالگرد اعلام تأسیس رژیم نکبت بار صهیونیستی است حدوداً 63 سال پیش. و شما آنچه میشنوید و آنچه میبینید نکبت است برای جامعه اسلامی. چقدر آواره و کشته شدند و هنوز هم بمب بر سر مردم مظلوم فلسطین فرو میریزند. تنها یک راه وجود دارد مسلمانان باید همت کنند. وحدت و یکپارچگی و یک فریاد واحد که با این عمل رژیم صهیونیستی اشغالگربه فضل پروردگار رفتنی خواهد شد. نمایشگاه کتاب در حال برگزار شدن است و روزهای پایانی خود را میگذراند، چهار هزار ناشر داخلی و خارجی شرکت کردند از 67 کشور جهان در این نمایشگاه حضور پیدا کردند. من در اینجا لازم میدانم از همه ناشرین، مؤلفین، محققین و مسئولان و دستاندر کاران واقعاً تشکر کنم. با همه این ویژگیها سطح مطالعه و کتابخوانی در کشور ما پایین است. از تریبونهای مختلف باید مردم ما و نسل جوان ما به کتابخوانی دعوت بشوند. پایه فرهنگ جامعه آشنایی با کتاب است و اگر این در جامعه ما رونق پیدا کند جامعه ما یک جامعه علمی است. در این نمایشگاه انتظار بیشتر بود تا در مورد کودک و تخصصهای مورد نیاز آثاری ارائه شود که امیدورام انشاء الله در فرصتهای بعد این اقدام انجام بشود. یک تذکر کوچک، نمایشگاه یک مرکز فرهنگی است در مرکز فرهنگی آنچه ضد فرهنگ است مورد پسند جامعه اسلامی ما نیست. مسئولان باید بیدار باشند، نمیشود بین فرهنگ و ضد فرهنگ در زیر یک سقف جمع کرد و باید به این نکته توجه داشت.
مسائل منطقه همچنان دلخراش و نگرانکننده است، ابر قدرتها نمیگذارند سانسور خبری عجیبی ایجاد کردند به خصوص در رابطه با بحرین. در لیبی به آنهمه وعدههایی که دادند عمل نکردند. من باز از بحرین بگویم، گرچه ما قلبمان برای مسلمانان یمن و لیبی میتپد، اما مظلومیتی مانند مظلومیت بحرین را نمیبینیم. پزشکان شکنجه میشوند، دانشآموزان عزیز از دبیرستانها به شکنجهگاهها برده میشوند، مساجد، قبرستانها ویران، قبور علماء را ویران میکنند. و اخیرا جوانان مسلمان و پاکباخته را در بیدادگاهها محکوم اعدام میکنند. فریاد کسی هم بلند نمیشود این روزها میشنوم حقوق بشریها مصاحبه میکنند و چند جملهای حرف میزنند ولی دیر، چرا این همه دیر!!! صدای زن بحرینی مگر به گوش شما نمیرسد در دل شب در محیط تاریک خانه فریاد میکشد. من یک نکته را از زبان رهبر عزیز انقلابمان میگویم این پیش بینی انشاءالله به وقوع خواهد پیوست. اروپاییها سکوت کنید، حرف نزنید، خلاف وعده عمل کنید، رهبری فرمود: این موج بیداری به قلب اروپا هم راه پیدا خواهد کرد. این روزها موضوع بنلادن بر سر زبانهاست. رئیس ایالات متحده آمریکا با یک ژست مخصوص پشت تریبون قرار میگیرد و اعلام میکند من دستور دادم و فرمان دادم که چنین بشود. مردم ما دست شما را خواندهاند. این فریبکاریها راه به جایی نخواهد برد. مسأله بنلادن معلوم نیست توسط شما از بین رفته باشد یا از طریق بیماری؟ که مسئولان اطلاعاتی ما میگویند از طریق بیماری از دنیا رفته است. چرا امروز اعلام میکنند؟ دلیل مسأله روشن است، امروز تاریخ مصرف بنلادنها تمام شده است و اینها احساس میکنند برای پیروزیشان در انتخابات آینده باید یک برگی را رو کنندتا مردم آمریکا به آنها رأی بدهند اینها خودشان بنلادنها را مجهز کردند و سر کار آوردند برای این اهداف در مقابل ارتش سرخ شوروی آن روز. چهره خشن از اسلام ارائه داند، بین مسلمانان اختلاف ایجاد کردند، بهانه را برای حمله به کشورها درست کردند و امروز که تاریخ مصرف بنلادنها تمام شده، اعلام میکنندکه بت لادن کشته شده و ما کشتهایم و به دریا انداختهایم و برای اونماز خواندهایم و خیلی از چیزهای مسخره که به شوخی بیشتر شبیه است تکرار نکنید.
من مطلب آخری را که باید عرض کنم خیلی کوتاه و فشرده بیان میکنم مسائل داخلی کشور است. چند هفته گذشت که کشور دچار یک التهاب بود من به عنوان برادر کوچک شما و به عنوان یک خیرخواه از پشت این تریبون به این چند نکته اشاره میکنم. کشور ما بیش از هر زمان به وحدت و آسایش نیاز دارد. این هفته که گذشت دوستان انقلاب نگران شدند، دشمنان شادی کردند. مردم ما تعهد و پیمانشان با رهبری یک پیمان ناگسستنی است این را همه بدانند. کسانی که به خاطر این مسائل اظهار خوشحالی کردند راه به جایی نخواهند برد چون امام یک شاخص به ما داد و این شاخص هم برای مردم ماو هم برای مسئولان ما بود. شاخص این بود مردم، مسئولان هر موقع اقدامی کردید و رفتاری از شما سر زد، عکسالعمل دشمن را نگاه کنید اگر شادی و پایکوبی کرد بدانید در عملتان دچار اشتباه شدهاید و ادامه ندهید. و اگر دوستان احساس شادمانی کردند یقین پیدا یکنید که این کار شما در مسیر حق و حرکت انقلاب است. مواظب باشیدبه این شاخص امام در همه صحنهها عمل کنیم چه مردم و چه مسئولان. در مورد این موضوع دشمن خیلی بزرگنمایی کرد، خیلی فضا را تنگ و تاریک نشان داد. ما اجازه نداریم به اختلافات دامن بزنیم. قوا اجازه ندارند از ناحیه مردم مابه آنها اجازه نمیدهند به اختلافات دامن بزنند، مردم مامردم صبوری هستند ولی نمیتوانند شاهد اختلاف بین قوا و تصمیم گیرندگان کشور باشند. امسال سال جهاد اقتصادی است نکند هنوز دو ماه از این شعار رهبری نگذشته به خاطر مسائل دیگر این مسأله را تحتالشعاع قرار دهیم. امسالمردم ما از مسئولان ما حرکت، تلاش، یکدلی، همدلی و همراهی میخواهند. و این حرکت پرشتاب باید در سایه اسلام و انقلاب و مکتب اهلبیت(ع) ادامه پیدا کند. ما امروز نیاز به افرادی داریم مقاوم، صبور، بردبار، باایمان، بصیر و دشمنشناس اینها باید در عرصه میدان حضور پیدا کنند تا برای همیشه طمع دشمن را به ناامیدی تبدیل کنند.
آخرین جمله برادران عزیز ما از هلالاحمر حضور دارند با لباس خدمتشان. از روز 18 تا 24 اردیبهشت روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر است. عزیزان ما در قم و در سایر شهرها منشأ خدماتی بوده و هستند هر جا زلزلهای پیش میآید و حادثهای اتفاق میافتد چه در داخل و چه در خارج اینها سربازان فداکار، سربازانی که کوچکترین منتی بر سر مردم نمیگذارند در صحنه حاضرند. من از جانب همه مردم از تلاش شما، اخلاص و فداکاری شما صمیمانه سپاسگذارم.
دعای پایانی خطبه دوم
پروردگارا ما را بیامرز. به اسلام و اسلامیان عزت عنایت بفرما. انقلاب ما را هر روز پرشتابتر از گذشته به سمت اهدافش هدایت بفرما. تنها دغدغه مسئولین ما را تلاش و کار و خدمت قرار بده. به امام راحل ما روح و رضوان عنایت فرما. به رهبر فرزانه انقلاب ما و مراجع بزرگوار ما،عزت بیشتر مرحمت فرما. به خانوادههای ایثارگر ما کرامت مرحمت فرما. به زائران و مجاوران حسن عاقبت مرحمت فرما. وحدت کلمه را بین مسئولان و مردم و مسئولان بیشتربگردان. به کسانی که در مسیر انقلاب دچار سستی شدهاند توفیق همراهی عنایت کن. در فرج حضرت بقیه الله تعجیل فرما.
إنّ أحسن الحدیث و ابلغ الموعظه کتاب العزیز
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
وَالْعَصْرِ * إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ * إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ
صدق الله العلی العظیم.
[1]. تصنيف غرر الحكم و درر الكلم؛ 269
[2].روم/21.
[3]«و قال صلى الله عليه و آله و سلم: ما بني في الإسلام بناء أحب إلى الله عز و جل من التزويج». قمّى، صدوق، محمّد بن على بن بابويه، الهداية في الأصول و الفروع،ص: 257
[4]. تحریم/6.
[5]. تحرير المواعظ العددية؛ ص 439 .